Skit i facebook eller vad vissa experter säger? #Blogg100

Posted on april 2, 2014

5


Senaste dagarna har en debatt blossat upp om man skall skita i Facebook som marknadsföringskanal.
Det intressanta denna gång är att det är en marknadsföringsbyrå KNTNT och deras VD Thomas Barregren, som även är Webbstrateg på det företaget, som är mycket besviken på Facebook och har skrivit Skit i Facebook bloggposten.

bild-5

 

Det är främst två saker som Thomas bygger sitt resonemang på att man skall sluta med Facebook som kanal.
Jag håller dock inte med honom!

1 Post reach

Den senaste tiden har det blossat upp att Facebook kommer att strypa den organiska spridningen på företagens Facebook sidor ända ner till siffror som 1-2 procent.

Så här skriver Thomas

Facebook har sedan dess skruvat åt kranen ytterligare. Enligt en alarmrapport från Social@Ogilvyvar siffran i februari nere på 6,2% i genomsnitt och 2,1% för sidor med fler än 500 000 ”följare”.

Samma rapport hänvisar till anonyma källor hos Facebook som säger att vi skall ”expect it to approach zero in the foreseeable future”.

Mycket riktigt börjar det nu dyka upp rapporter från större företag och kända varumärken att deras organiska räckvidd är nere på 1–2%.

 

För 1,5 år sedan var det en ganska livlig debatt i Sverige om just detta fenomen. Jag hamnade i debatt med bl.a en journalist på SVT.
Jag råkade då vara på Socialbakers Engage 2012 konferens i New York.
Socialbakers är en av de världsledande företagen som ger ut Facebook statistik. De gav ut denna statistik samtidigt som konferensen var.

Reach Social bakers

Vad denna bild säger är att om man har i genomsnitt
a) 100 fans, så kommer 33 fans att få din nyhetsuppdatering i sitt flöde.

b) 1 000 fans, så kommer 249 fans att få din nyhetsuppdatering i sitt flöde.

c) 10 000 fans, så kommer 1 710 fans att få din nyhetsuppdatering i sitt flöde.

Denna bild är från hösten 2012 och jag har frågat efter en från 2014 av Social Bakers, så när jag får den så uppdaterar jag posten. Jag skall på deras konferens Engage2014 i London i slutet på denna månad så allra senast då kommer jag att diskutera denna fråga med dem.

Jag skrev om Edgerank hösten 2012 och egentligen har inte mycket ändrats sedan dess. Möjligtvis har det blivit tuffare konkurrens att få sina fans att engagera sig och att fansens beteende har ändrats och det i sin tur påverkar hur många som nås av dina uppdateringar.
En sak som jag inte visst då var att om ett fans inte agerade på din Facebook sida eller dina uppdateringar under de 90 första dagarna så kommer de inte att få dina nyheter efter det om du inte sponsrar ett inlägg.

Om ett fans inte agerar på dina nyheter de första 90 dagarna kommer de inte att få dina uppdateringar i fortsättning

I de Facebook sidor, där jag har insyn handlar det absolut inte om några tal som 1-2 % Reach utan snarare 20-40 % och till och med betydligt högre, om man har lyckats bra med sitt innehåll så att det engagerar fansen.

Extremt märkligt att Thomas  hänvisar till anonyma källor på Facebook som säger att man kommer att närma sig 0% organisk spridning. Detta skulle vara lika med totalt idioti från Facebook, så detta tror jag inte ett smack på!

2 Klick fabriker

Den andra saken som Thomas nämner som ”bevis” är Klickfabrikerna. Jag har skrivit om det här .
Det som jag kanske inte vara jätte tydligt med i den bloggposten var att självklart kan man inte dra förhastade slutsatser att om man får fans i t.ex Indonesien att de alla är click arbetare, utan då måste man analysera om de är äkta eller falska fans.

Så här skriver Thomas

Under Webbdagarna 2014 i Stockholm lyssnade jag på ett föredrag om mätning av resultat i sociala medier. Talarna, som jag inte skall hänga ut här, berättade hur deras ”fullservicebyrå inom digital kommunikation” hjälpte en svensk exklusiv klocktillverkare att få fler likes och mäta resultatet. Mätningen visade att många ”gilla” kom ifrån Malaysia och Indonesien.

Han menar att Salgado gör det svenska klockföretaget en Björntjänst.
Jag lyssnade själv också på föreläsning men efteråt via webben och reagerade när jag hörde att de nämnde Malaysia och Indonesien
, men efter den reflexmässiga reaktionen så insåg jag att de hade sålt bra i just de länderna.
Det är självklart viktigt att man skall känna till klick fabrikerna och vilka länder de är aktiva i, men vänta med att dra slutsatser innan man vet att om det är ”falska” eller riktiga fans.

Slutsats.

Facebook är en viktigt marknadsföringskanal och dialogyta med dina kunder och med rätt strategi och taktik kommer den att vara det ett bra tag framåt också, men det kräver arbete !

Tre riktigt bra inlägg runt detta